Want de inwoneres van Maroth is ziek om de goede wil: want een kwaad is van de Heere afgedaald, tot aan de poort van Jeruzalem. Micha 1:12
Het dorp van de bittere bron (want dat is waarschijnlijk de betekenis van de naam Maroth) ondervond een bittere teleurstelling.
Met hoe vuriger verlangen en met hoe meer geduld zij ook wachtten, hoe walglijker de teug van het kwaad was, die zij genoodzaakt waren te drinken.
Hun vertrouwen op de mens bleek ijdel te zijn, want de Assyrier kwam als een stormwind over hen en rustte niet, voordat hij de poort van Jeruzalem had bereikt, waar Hizkia’s geloof in God de vijand tot staan bracht en hem deed terugkeren.
Beschouwen wij wat door de tekst wordt te kennen gegeven.
I. Droeve teleurstelling. “Ziek om de goede wil, maar het kwade is gekomen.” Teleurstellingen komen meerdere malen tot hen, die luchthartig zijn, maar zij komen ook evenzeer tot hen, die smachtend, geduldig en met verstand uitzien naar het goede, “ziek zijn om de goede wil.”
1. Teleurstellingen zijn dikwijls voor het ogenblik uiterst pijnlijk.
2. Indien wij echter de hele waarheid kenden, dan zouden wij ze niet betreuren.
3. Ten opzichte van allerlei hoop zijn zij gewis.
Zoals, bijv. wanneer wij van het schepsel meer verwachten, dan het ooit bestemd was ons te geven; als wij geluk menen te vinden in de zonde, als wij vastheid verwachten voor aardse dingen, enz.
4. In veel gevallen zijn teleurstellingen hoogst waarschijnlijk, ingebeelde hoop, verwachtingen, waarvoor geen grond bestaat, enz.
5. Altijd en in alles zijn zij mogelijk. “Er is menig ontglippen tussen beker en lippen.”
6. Zij behoren met manmoedig geduld te worden gedragen.
7. Zij kunnen ten hoogste leerrijk zijn. Zij doen ons zien:
Onze feilbaarheid van oordeel.
De onzekerheid van aardse dingen.
De noodzakelijkheid van voorbehoud in het spreken over de toekomst. (Jak. 4:14,15).
De plicht om al onze plannen aan de wil van God te onderwerpen.
8. Zij kunnen grotelijks aan ons geheiligd worden.
Soms hebben zij aan een leven een andere wending gegeven.
Zij zijn bestemd om ons van de wereld los te maken.
Zij strekken om ons de getrouwheid Gods meer te doen waardeeren, daar Hij het welbehagen doet van degenen, die Hem vrezen.
Zij brengen ons kostelijke dingen, die wij alleen door ervaring kunnen leren kennen.
Zij behoeden ons voor onbekend kwaad, dat ons ten ondergang zou kunnen brengen.
II. Vreemde teleurstellingen.
De tekst zegt ons: “Een kwaad is van de Heere afgedaald,
1. Die uitdrukking moet niet verkeerd worden begrepen. God is niet de werker van zedelijk kwaad. Het is het kwaad van smart, van beproeving of ramp, dat hier bedoeld wordt.
2. Toch is zij waar. Geen kwaad kan geschieden zonder de goddelijke toelating. “Ik maak de vrede en schep het kwaad.” (Jes. 45:7).
3. Er is kwaad, dat zeer duidelijk van de Heere komt. “Dat kwaad is van de Heere,” (2 Kon. 6:33).
Om de mens te toetsen en zijn waar karakter aan het licht te brengen.
Om de godvruchtigen te kastijden, (1 Kron. 21:7).
Om de bozen te straffen, (Gen. 6:5-7 19:24,25).
4. Vandaar dat zodanig kwaad door de godvruchtigen gedragen moet worden in ootmoedige onderwerping aan de wil van de Vader.
5. Vandaar, dat wij er onder vertroost worden: daar alle kwaad onder Gods bestuur staat, heeft het geen macht meer ons te schaden.
6. Vandaar dat het tegenwicht van onze teleurstellingen gelegen is in het feit, dat zij Gods beschikkingen zijn.
III. Verwachtingen, die niet in teleurstelling zullen eindigen.
1. Hoop, gegrond op Gods beloften. (Hebr. 10:23).
2. Vertrouwen op de Heere Jezus. (1 Petr. 2:6).
3. Begeerten, kenbaar gemaakt in gelovig gebed. (Matt. 21:22).
4. Hoop op een oogst in verband met het zaaien van het zaad voor de Heere. (Ps. 126:5)
Verwachtingen bij het ontslapen in Jezus, (1 Thess. 4:14).
Is uw leven verbitterd door teleurstelling?
Werp in dit bittere water het kruis en het zal zoet worden.