Daar werd dan tweedracht onder de schare, om zijnentwille. Joh. 7:43
Zelfs toen Jezus op zo liefelijke wijze zijn zachtmoedige en liefderijke leer predikte, was er tweedracht onder het volk.
Zelfs vanwege Hem zelf kwam er scheuring.
Daarom kunnen wij niet hopen iedereen te behagen hoe waar de leer ook zij, die wij verkondigen, of hoe vreedzaam ons gemoed ook moge wezen.
Zelfs moeten wij de enerleiheid van de dood meer vrezen dan de beweging van het leven.
Tot op de huidige dag is de grootste verdeeldheid in de wereld “om zijnentwille.”
I. Er was verdeeldheid onder hen, die zijn discipelen niet waren.
Wij kunnen de partijen, die in zijn tijd gevormd werden, beschouwen als de symbolen van de partijen in onze dagen.
1. Sommigen wilden geen van zijn aanspraken erkennen.
2. Anderen erkenden ze ten dele, en verwierpen ze ten dele.
3. Wederom anderen erkenden zijn aanspraken, maar verzuimden om de wettige gevolgen, die er uit voortvloeiden, door te zetten.
4. Enkelen werden oprechte hoorders en gingen zo ver met Hem mee, als zij van Hem geleerd hadden.
Laat ons de mensen, die aan Jezus denken, beschouwen met veel hoop. Ofschoon zij thans nog allerlei vergissingen begaan, kunnen zij toch ten laatste heel goed te recht komen. Laat ons de vogels niet door onvoorzichtig haasten wegschrikken.
Laat ons bidden voor hen, die zijn aanspraken weigeren te erkennen en zijn koninkrijk weerstaan.
Laat ons diegenen behulpzaam zijn, die zich reeds een weinig in de richting van de waarheid bewegen en gewillig zijn om de hele weg te gaan, zo zij hem slechts kunnen vinden.
Laat ons diegenen opwekken, die deze heilige onderwerpen geheel en al veronachtzamen.
II. Er was verdeeldheid onder de mensen, want er waren gelovigen en niet-gelovigen.
Dit veroorzaakte een groot en diepgaand verschil en hoe helderder dit verschil uitkomt, hoe beter; want in Gods oog is zij van het allergrootste belang.
Er heerst op dit moment een groot verschil
1. In denkwijze: in het bijzonder omtrent de Here Jezus.
2. In vertrouwen: velen vertrouwen op zichzelf; alleen de godvruchtigen betrouwen op Jezus.
3. In liefde. Verschillende genietingen en verschillende doeleinden bewijzen, dat de harten uitgaan naar verschillende zaken.
4. In gehoorzaamheid, karakter, taal.
5. In ontwikkeling, wasdom, strekking.
6. In bestemming. De richting van de lijnen van het leven wijst naar verschillende plaatsen aan het einde van het leven.
Deze kloven maken scheiding tussen de dierbaarste vrienden en betrekkingen.
Dit is het meest werkelijke en het diepgaandste verschil in de wereld.
III. Komt echter geloof, dan wordt weer eenheid teweeggebracht.
Er is om Christus wil eenheid onder het volk.
1. Nationaliteiten smelten ineen. Golgotha geneest Babel. Joden en Heidenen zijn een in Christus. Die nabij zijn en die verre zijn ten opzichte van geestelijke zaken, worden nabijgebracht in Hem, die het ene en enige middelpunt is van genade en waarheid. De gelovigen uit alle volken worden te samen één gemeente, één kerk.
2. Persoonlijke eigenaardigheden houden op verdeeldheid teweeg te brengen. De arbeiders voor Christus zullen zich gewis tot één lichaam verenigen vanwege hun gemeenschappelijke moeilijkheden. Rang, stand en rijkdom, wijken voor de samenbindende invloed van de genade.
3. Specialiteiten op het gebied van het verstand gevoelende aanraking van de eenheid. De heiligen van verschillende geloofsbelijdenissen hebben een essentiële eenheid in Christus. De heiligen van alle verschillende tijden zijn in Hem allen gelijk. De heiligen van allerlei opvoeding en ontwikkeling zijn één in Jezus. De heiligen in de hemel zullen velen zijn, als de golven, maar ook één zijn, als de zee. Allerlei eerzucht, die anders strekt tot verbrokkeling, wordt overwonnen en aan Jezus’ voeten neergelegd. Indien er scheiding is, zo laat ons scheiden. Indien er wezenlijke eenheid is in Christus, zo latenwij ons op het innigst verenigen.
Christus, die eigenlijk de Oorsprong en de Werker is van vrede, is, vanwege de boosheid van de mensen, de oorzaak van twist en onenigheid.
CALVIJN.
De eenheid van de heiligen vloeit voort uit de eenheid met Christus, gelijk de zeilsteen door magnetische kracht niet slechts de ijzerdelen tot zich aantrekt, maar ze door diezelfde kracht ook aan elkaar verbindt.
RICHARD CECIL.
Ik heb hier een akker gezien en daar een andere, dicht begroeid met koren, en zij waren slechts door een paar heggen van elkaar gescheiden. Ter bestemder tijd kwamen de maaiers. Weldra was het land ontledigd en het koren binnengehaald, waar het onder elkaar gemengd op de schelf of in de schuur werd geborgen. En nu was er volstrekt niet meer aan te zien of te bemerken, dat het ooit door een heg van elkaar gescheiden was Evenzo is het met de Kerk. Hier groeit zij, als het ware, op verschillende akkers, door verschillende heggen wellicht van elkaar gescheiden. Maar weldra, als de oogsttijd daar is, dan zal het koren Gods in de korenschuur verzameld zijn zonder een enkel teken, waaraan men zou kunnen zien, dat zij eens in uitwendige vormen van elkaar onderscheiden waren.
PARABLE, OR DIVINE POESIE.