In alle wereldse zaken zijn de mensen steeds goed wakker om hun eigen belangen te begrijpen. Er is bijna geen koopman, die de krant leest, en die haar niet op de een of andere manier leest met het oog op zijn persoonlijke zaken. Als hij bemerkt dat hij door het stijgen of dalen van de markt winst zal maken of verlies zal lijden, dan zal dat deel van het nieuws van de dag voor hem het belangrijkste zijn. In de politiek, feitelijk in alles wat op tijdelijke zaken betrekking heeft, staat gewoonlijk het persoonlijk belang op de voorgrond. De mensen zullen altijd voor zichzelf zorgen, en persoonlijke en huiselijke belangen zullen gemeenlijk het grootste deel van hun gedachten in beslag nemen. Maar in de godsdienst is dat anders. In de godsdienst houden de mensen er eerder van om abstracte leringen te geloven, en over algemene waarheden te spreken, dan van een diepgaand onderzoek, dat hun eigen persoonlijk aandeel naspeurt.
Ge zult veel mensen hun bewondering horen uitspreken voor de prediker, die zich met algemeenheden ophoudt, maar wanneer hij erop komt aandringen, om diepgaande vragen te beantwoorden, dan voelen zij zich spoedig gekrenkt. Als wij stilstaan bij de verklaring van algemene feiten, zoals de algemene zondigheid van het mensdom, of de behoefte aan een Zaligmaker, dan zullen zij onze leer goedkeuren, en zij gaan misschien zeer verrukt over de preek weer heen, omdat zij er niet door zijn getroffen. Maar hoe dikwijls zullen onze hoorders knarsetanden en woedend weggaan, omdat zij, wanneer het een getrouw dienaar betreft, evenals de Farizeeën bij Jezus bemerken, dat Hij over hen sprak. Hoe dwaas is dit.